Надія Nadzieja

Великдень оновлює душі і наповнює серця надією.
Це почуття, яке просто необхідне кожній людині, у якій ситуації вона б не перебувала.
Коли нас переповнює щастя, ми надіємося, що такий стан буде тривати довго.
Коли ми переживаємо трагедію чи переборюємо життєві труднощі та проблеми, то надіємося, що нам вистачить сил та наснаги у цих випробуваннях.
Надія, як маленька свічечка, здатна розвіяти морок ночі, хоча вогонь її  ледь жевріє від подихів вітру.

"Choć radość jest krótka, ale poprzedza ją długa nadzieja, a po niej zostaje jeszcze dłuższe wspomnienie."
J. P. Friedrich Richter



********
"Czym byłoby życie bez nadziei? Iskrą odrywającą się od rozpalonego węgla i gasnącą natychmiast."
Friedrich Holderlin 

*************
"Kiedy coś uparcie gaśnie - zaufaj iskierce nadziei."
Wojciech Bartoszewski

*************
"Czasem trzyma nas przy życiu nadzieja, czasem przyzwyczajenie, a czasem strach. W pierwszym przypadku mamy życie, w drugim wegetację, w trzecim piekło."
Kazimierz Matan

**********

"Droga do szczęścia jest ciemna i ciernista, ale rozświetla ją nadzieja."
Aldona Różanek

***************
"Ale miejcie nadzieję, bo nadzieja przejdzie z was do przyszłych pokoleń i ożywi je; ale jeśli w was umrze, to przyszłe pokolenia będą z ludzi martwych."
Juliusz Słowacki
***********



Nadzieja jest zawsze większa od nas, 
zawsze nas przerasta.
Wtedy, kiedy załamią się nasze ludzkie plany,
 
kiedy czujemy się przegrani, wtedy ma dojrzewać w nas nadprzyrodzona cnota nadzieii - mamy zacząć pokładać nadzieję w samym Bogu, w Nim szukać sensu naszego cierpienia, niepowodzenia, rozstania.
(ks. J.Twardowski)
********
Nadzieja to cierpliwość czekania na to, 
że spełnią się wszystkie Boże obietnice.
(ks. J.Twardowski)
********
Tylko martwi nie mają nadziei.
(Teokryt)
********

Ksiądz Jan Twardowski powiedział:,,Nadzieja nie jest matką głupich,ale wtajemniczeniem mądrych".
Edyta Geppert - Nadzieja ( sł.Jan Pietrzak )

Nadzieja (tekst piosenki)

W brudnym świcie smutnych miast
pełnym wiatrów bezlitosnych
mignie czasem twoja twarz
jak niepewne tchnienie wiosny.
W przystankowy, zmięty tłum
jakby cisnął ktoś dla żartu
bzu białego bukiet lub
same najszczęśliwsze karty.

R:
Matką głupich cię nazwali, nadziejo!
Ludzie podli, ludzie mali, nadziejo!
Choć się z ciebie natrząsają, głośno śmieją,
ty nas jedna nie opuszczaj, nadziejo!
Prowadź nas, nadziejo,
w ciemny czas nadziejo!
W mrocznej mgle wyczaruj
iskrę wiary.

Gdy fałszywych fanfar dźwięk
zgaśnie w dali tak jak żagiel
i zagluszy dziki lęk
zakamarki duszy nagie,
gdy już tylko walić w mur
z dzika pasją pozostaje,
nie przesadzaj, odłóż sznur,
ona istnieć nie przestanie.


Цю тему я вибрала тому, що Україна переживає вже протягом кількох місяців знакові, тривожні та доленосні події. Ніхто не може залишитися байдужим. Ми як народ переживаємо перетворення, дорослішаємо, мужніємо.Майдан навчив співчувати, надіятися і вірити. 

Jacek Wójcicki "Miejcie nadzieję"

Згадую повінь у Польщі в 1997 році. Це була справжня катастрофа- повінь тисячоліття.Поляки пережили її з мужністю і я захоплювалася їхньою згуртованістю і взаємодопомогою. Коли бачила на українському Майдані мішки з піском для барикад, то згадала, як поляки будували такі ж проти високої брудної хвилі. Коли вода зійшла, люди змушені були чистити все від бруду та намулу, дезинфікувати, відбудовувати і ремонтувати.
У нас також повінь-дезінформації, брехні, корупції. 
Переживемо.
Є надія...


Наступна пісня звучала під час тривожних польських подій.

Hey - moja i twoja nadzieja + tekst
Zespół Hey
 - Moja i Twoja nadzieja
Spróbuj powiedzieć to
nim uwierzysz że
nie warto mówić kocham
Spróbuj uczynić gest
nim uwierzysz, że
nic nie warto robić

Nic, naprawdę nic nie pomoże
jeśli Ty nie pomożesz dziś miłości
Nic, naprawdę nic nie pomoże
jeśli Ty nie pomożesz dziś miłości

Musisz odnaleźć nadzieję
i nie ważne, że nazwą Ciebie głupcem
Musisz pozwolić, by sny
sprawiły byś pamiętał, że

Nic, naprawdę nic nie pomoże
jeśli Ty nie pomożesz dziś miłości
Nic, naprawdę nic nie pomoże
jeśli Ty nie pomożesz dziś miłości

Moja i Twoja nadzieja
uczyni realnym krok w chmurach
Moja i Twoja nadzieja
pozwoli uczynić dziś cuda

Nic, naprawdę nic nie pomoże
jeśli Ty nie pomożesz dziś miłości.


Schyłek wieku
 Wisława Szymborska
Miał być lepszy od zeszłych nasz XX wiek.
Już tego dowieść nie zdąży,
lata ma policzone,
krok chwiejny,
oddech krótki.
Już zbyt wiele się stało,
co się stać nie miało,
a to, co miało nadejść,
nie nadeszło.
Miało się mieć ku wiośnie
i szczęściu, między innymi.
Strach miał opuścić góry i doliny.
Prawda szybciej od kłamstwa
miała dobiegać do celu.
Miało się kilka nieszczęść
nie przydarzyć już,
na przykład wojna
i głód, i tak dalej.
W poważaniu być miała
bezbronność bezbronnych,
ufność i tym podobne.
Kto chciał cieszyć się światem,
ten staje przed zadaniem
nie do wykonania.
Głupota nie jest śmieszna.
Mądrość nie jest wesoła.
Nadzieja
to już nie jest ta młoda dziewczyna
et cetera, niestety.
Bóg miał nareszcie uwierzyć w człowieka
dobrego i silnego,
ale dobry i silny
to ciągle jeszcze dwóch ludzi.
Jak żyć - spytał mnie w liście ktoś,
kogo ja zamierzałam spytać
o to samo.
Znowu i tak jak zawsze,
co widać poniżej,
nie ma pytań pilniejszych
od pytań naiwnych.
 ********************

Nadzieja

Nadzieja bywa, jeżeli ktoś wierzy, 
że ziemia nie jest snem, lecz żywym ciałem, 
I że wzrok, dotyk ani słuch nie kłamie. 
A wszystkie rzeczy, które tutaj znałem, 
Są niby ogród, kiedy stoisz w bramie. 

Wejść tam nie można. Ale jest na pewno. 
Gdybyśmy lepiej i mądrzej patrzyli, 
Jeszcze kwiat nowy i gwiazdę niejedną 
W ogrodzie świata byśmy zobaczyli. 

Niektórzy mówią, że nas oko łudzi 
I że nic nie ma, tylko się wydaje, 
Ale ci właśnie nie mają nadziei. 
Myślą, że kiedy człowiek się odwróci, 
Cały świat za nim zaraz być przestaje, 
Jakby porwały go ręce złodziei. 

Czesław Miłosz
Маю надію, ще маю.Тому ділюся нею з Вами.Вірю, що ви зробите те саме для інших. 

Mam nadzieję, jeszcze mam i pragnę podzielić się nią z wami.
Komu brak miłości, niech ją szuka z nadzieją.
Komu brak zdrowia, niech uwierzy w uzdrowienie, albo zaakceptuje swoją chorobę.
Ważne działanie z wiarą.
Niech wiara w zycie po śmierci da nadzieję na spotkanie straconej duszy kogoś bliskiego.

Cisza jak Ta - Nadzieja

  

Tekst piosenki w wykonaniu Edyty Geppert

Ty, Panie tyle czasu masz mieszkanie 
w chmurach i błękicie 
A ja na głowie mnóstwo spraw 
I na to wszystko jedno życie. 
A skoro wszystko lepiej wiesz 
Bo patrzysz na nas z lotu ptaka 
To powiedz czemu tak mi jest, 
Że czasem tylko siąść i płakać 

Ja się nie skarżę na swój los 
Potulna jestem jak baranek 
I tylko mam nadzieję, że... 
że chyba wiesz, co robisz, Panie. 
Ile mam grzechów? któż to wie... 
A do liczenia nie mam głowy 
Wszystkie darujesz mi i tak 
Nie jesteś przecież drobiazgowy 
Lecz czemu mnie do raju bram 
Prowadzisz drogą taką krętą 
I czemu wciąż doświadczasz tak 
Jak gdybyś chciał uczynić świętą. 

Nie chcę się skarżyć na swój los 
Nie proszę więcej, niż dać możesz 
I ciągle mam nadzieję, że... 
Że chyba wiesz, co robisz, Boże. 

To życie minie jak zły sen 
Jak tragifarsa, komediodramat 
A gdy się zbudzę, westchnę - cóż 
To wszystko było chyba... zamiast 
Lecz póki co w zamęcie trwam 
Liczę na palcach lata szare 
I tylko czasem przemknie myśl 
Przecież nie jestem tu za karę. 

Dziś czuję się, jak mrówka gdy 
Czyjś but tratuje jej mrowisko 
Czemu mi dałeś wiarę w cud 
A potem odebrałeś wszystko. 
Ja się nie skarżę na swój los 
Choć wiem, jak będzie jutro rano 
Tyle powiedzieć chciałam ci 
Zamiast... pacierza na dobranoc



Gdzie szukać nadzieji?


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Частини мови Części mowy

Вірші для дітей на польській мові

Числівник Liczebnik