Oszczędzamy

Сьогодні на перший погляд - недитяча тема. У часи карантину (kwarantanny) зберігаємо спокій, нерви і, зрозуміло, заощадження. Варто задуматися про наше відношення до грошей, якщо вони ще залишилися, або не лежать інвестовані у гречку, дефіцитний папір, муку, олію та інше.

Хочемо чи ні, а про гроші розмовляти доведеться. 
Почнемо із відмінювання цього слова  в однині та множині.

Варто повторювати :
Są pieniądze.          Nie ma pieniędzy. 
щоб вловити маленьку різницю.
Wiem, gdzie są pieniądze!
Z tyloma pieniędzmi nie warto iść do sklepu.
Nie warto wciąż mysleć tylko o pieniądzach!
kwota pieniędzy -сума грошей

Ще кілька необхідних слів:
Skąpy- człowiek, który jest nadmiernie oszczedny (liczygrosz, dusigrosz, sknera)
Szczodry- człowiek, który obficie coś rozdaje (hojny)



Słownik:
skarbona-скарбничка (копилка)
oszczędności-заощадження
sprzęty- пристрої
nie rozbijał się po świecie-не мандрував





Paweł Gołuch
Pieniądz

Pewien człowiek spod Grudziądza
Wielbicielem był pieniądza.
Każdy grosik zarobiony
Wrzucał zaraz do skarbony.
Tak monety, jak banknoty.
Cieszył go ich zapach, dotyk.
Jako sygnał telefonu
Nagrał sobie brzęk bilonu.
Chciał pieniądze pożreć wzrokiem,
Zachwycony ich widokiem.
Mógł je liczyć przez dzień cały,
Segregować nominały.

Myśleć o nich nie przestawał
I niechętnie je wydawał.
Nie pozbywał się waluty,
Chociaż miał dziurawe buty.
Nie zapraszał żadnych gości,
By nie tracić oszczędności.
Nie posiadał samochodu,
Bo mu było żal dochodów.
Nie rozbijał się po świecie,
By nie robić dziur w budżecie.
Nienawidził drogich sprzętów.
Bał się wręcz abonamentu.
Nie miał radia, komputera,
Telewizji nie odbierał.
Jadał mało, pił niewiele.
Pieniądz był mu przyjacielem,
Więc go zbierał dniem i nocą.
Tylko sam nie wiedział... po co.



Прослухайте вірш за посиланням:https://www.youtube.com/watch?v=MkVoCfnzCF8


В одному віршику про горобця зібрано багато пернатих персонажів.

Słownik:
Wróbel-горобець
pliszka-плиска
jaskółka-ластівка
gil-снігур
sikorka-синичка
kos-чорний дрізд

rozrzutny-марнотратний
wniebogłosy-голосно
odrzekła-відповіла
oszczędności-заощадження
brzuszek-животик
worek-мішок
worki-мішки
nędza-біда


Jan Brzechwa
 Rozrzutny wróbel
We wsi Duże Kałuże
Siedział wróbel na murze
 I ćwierkał wniebogłosy :
– Jestem nagi i bosy,
Nie mam dachu nad głową,
Nie mam nic, daję słowo!
Poszedł wróbel do pliszki:
 – Pożycz mi ze dwie szyszki,
 Ogromnie szyszki lubię,
Ziarnka sobie wydłubię...
 Odrzekła pliszka w złości:
– To moje oszczędności,
Zrobiłam sobie zapas,
Bierz, wróblu, nogi za pas.
 Zapukał do jaskółki:
– Pożycz okruszek bułki,
Mam taki pusty brzuszek,
 Przyda mi się okruszek.
 – Mój wróblu, powiem coś ci.
To moje oszczędności.
 Okruchy suchej bułki
Składam do stodółki,
 A tyś rozrzutny ptaszek,
Więc opuść już mój daszek.
 Pomknął wróbel do gila
I grzecznie się przymila:
 – Mam taki pusty brzuszek.
 Daj, gilu, parę muszek.
– Mój wróblu, nie ma mowy,
 Ja jestem ptak wzorowy,
Mam trochę oszczędności,
 Kto ich nie ma, ten pości.
Mknie wróbel do sikorki:
 – Masz ziarenek pełne worki,
Strata będzie niewielka,
Gdy nakarmisz wróbelka.
– Składać ziarnko do ziarnka
 To mądra gospodarka,
A ty, co masz, to zjadasz,
 Nic sobie nie odkładasz.
Idź, proś o ziarnka drozda
Lub może ci coś kos da!
Kos, gwiżdżąc, rzekł najprościej:
– Mam trochę oszczędności,
 Troszeczkę, niezbyt wiele,
I z tobą się podzielę,
 Lecz  wiedz, że kto oszczędza,
Temu nie grozi nędza.
Прослухайте вірш за посиланням:

Якщо ви хочете вивчити назви популярних птахів, то заходьте за посиланням

Troszeczkę mądrości:

Pieniądze szczęścia nie dają, ale żyć pomagają.
Nie rozumie nędzy, kto pełen pieniędzy.

Kto kocha się w pieniądzach, pieniądzem się nie nasyci.
Pieniadz dobry sługa, ale zły przewodnik.
Jeśli chcesz pozbyć się przyjaciela, to poproś go o pożyczkę albo udziel mu pożyczki.
Gdy biedak chce się postawić, jada barszcz z piernikiem
Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka.
Temu czapkują, przy kim pieniądz czują.
O pieniądzach się nie mówi, pieniądze sie ma.
Nie wszystko da się kupić za pieniądze.
idiomy o pieniądzach
  • Mała suma pieniędzy-psie pieniądze
  • Oszczędzać na czarną godzinę
  • Odebrać komuś środki do życia
  • Na każdą kieszeń, każdego stać (na coś)
  • Zacisnąć pasa, wydawać mniej pieniędzy
  • Ktoś bardzo bogaty, nadziany
  • Wyrzucać pieniądze w błoto
  • Spać na pieniadzach

Proszę pomyśleć i odpowiedzieć:

  1. W jaki sposób można zaoszczędzić pieniądze?
  2. Gdybyś znalazł portfel z dużą kwotą pieniędzy, co byś zrobił?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Частини мови Części mowy

Вірші для дітей на польській мові

Числівник Liczebnik