Знайомимось! Przedstawiamy się



Щиро вітаю всіх, хто завітав у мій блог. Помилково, випадково, чи з певним наміром...
Буду рада, якщо, дякуючи моїм зусиллям , ви вивчите польську мову, познайомитися із польською культурою. А бо просто, залишаючи блог, захочете повернутися знову.
 Отже, знайомимось по-польськи.

Якщо ми вказуємо свої прізвище та ім`я, або тільки прізвище, то вживаємо конструкції
nazywam się...
Якщо  називаємо лише своє ім`я, то застосовуємо конструкцію mam na imię..
Увага!Якщо крім імені не подаємо жодної інформації, то доцільно сказати:не Nazywam się Magda/   а Mam na imię Magda.
Коханих котиків та песиків представляємо так: wabi się: Ten pies wabi się Reksio
або to jest... nazywa się To jest kot Mruczek; Ta świnka nazywa się Kunegunda.


Jeśli chcemy podać swoje pełne imię i nazwisko, jako wprowadzenia użyjemy konstrukcji nazywam się...: Nazywam się Małgorzata Kowalska. Podobnie będzie, jeśli przedstawiamy się tylko z nazwiska: Nazywam się Kowalski. Jeśli zależy nam na powiedzeniu tylko swojego imienia, używamy zwrotu mam na imię...: Mam na imię Małgosia. I – uwaga! – jeśli informację o sobie kończymy na podaniu imienia, błędem jest zastosowanie wprowadzenia nazywam się...: nie: Nazywam się Magda/ Mam na imię Magda.
Błędem jest skrzyżowanie tych dwóch zwrotów i mówienie mam na nazwisko: nie: Mam na nazwisko Łosiak/ Nazywam się Łosiak. Kiedy mówimy o zwierzętach, użyjemy czasownika wabić się: Ten pies wabi się
Reksio. Przedstawiając zwierzęta, możemy też mówić po prostu to jest... albo używać czasownika nazywać się: To jest kot Mruczek; Ta świnka nazywa się Kunegunda.
Прочитайте діалоги і складіть свої.

Dzień dobry! Nazywam się Henryk Zwolski- A pan (pani)?

- Nazywam się...

Polskie imiona
Agnieszka, Anna, Barbara, Bożena, Danuta, Elżbieta, Ewa, Helena, Irena, Joanna, Katarzyna, Krystyna, Małgorzata, Zofia

Adam, Artur, Bogdan, Henryk, Jan, Józef, Krzysztof; Lech, Marek, Michał, Paweł, Piotr; roman, Tadeusz, Tomasz, Zbigniew, Zygmunt.

- Dobry wieczór. Nazywam się Wolski.

- Dobry wieczór.Jestem Kowalska.

- Bardzo mi miło.

- Proszę wejść.

- Bardzo dziękuję.

-Cześć! Jestem Witold. A ty?
- -Cześć! Jestem Marek.

Вітаємося:
Dzień dobry!    Dobry wieczór  Cześć!

Прощаємося: Do widzenia   Do zobaczenia  Dobranoc  Do jutra   Cześć


- Dzięki za miły wieczór.
- Ja również. Miło było się poznać
- Mi Ciebie też. Powodzenia!
- Żegnaj


Для тих, кому важко розпочати розмову з незнайомими людьми, раджу переглянути цікавий епізод із польського фільму
Znamy się mało

Поради:
Warto pamiętać, że przy każdym kontakcie występują trzy elementy, które stanowią
podstawę komunikacji. Są to:
• słowa,
• ton głosu i język ciała, 
• nastawienie wobec rozmówcy.
      Miły, życzliwy  uśmiech wyraża pozytywne nastawienie i skłania do odwzajemnienia.   
Dlatego przy poznawaniu nowych osób (ale też przy spotkaniu ze znanymi) dobrze jest, jeśli
poprzedzamy swoje słowa uśmiechem, który nic nie kosztuje, a jest jednym z  najcenniejszym
darów, jakie możemy ofiarować otoczeniu. 
    
Warto zapamiętać:      
• Nie  reagując na wypowiedź nowo poznanej osoby, można być posądzonym o jej
lekceważenie  lub okazywanie poczucia wyższości, co zrazi ją do nas raz 
na zawsze.
• Jeżeli mamy niekorzystne zdanie na swój temat, starajmy się  doszukać tych
dobrych cech w sobie, które podwyższą nasze poczucie własnej wartości, co
pomoże także przy nawiązywaniu nowych znajomości. 
• Przygotowując sobie schemat rozmów, które pozwolą nam swobodniej czuć się z
nowo poznaną osobą, unikamy stresu związanego z zawieraniem nowych
znajomości. 

А частенько зустічаємо людей , з якими "цікаво"спілкуватися:


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Частини мови Części mowy

Вірші для дітей на польській мові

Числівник Liczebnik