Пишемо літери польського алфавіту
Алфавіт у друкованій формі ми вже вивчили.
A B C Ć D E F G
H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź
Z
a ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w
y z ź ż
Можна нагадати тут:
Настав час братися за письмо. Сьогодні навчимося писати польські літери.
Оскільки своїх учнів я не знаю, тому викладаю матеріал на всі вікові групи- від 2 до 102.
Спочатку для старших. Вам всі літери зразу.
Якщо бажаєте зайнятися каліграфією, то загляньте і завантажте окремо
Потрібно для цього мати обліковий запис Google (документи на моєму диску).
Приєднуйтесь до блогу, надсилайте свою контактну інформацію, щоб надавати Вам доступ до файлів у майбутньому.
Буду рада Вашим коментарям.
Якщо виникають проблеми з вимовою, то, щоб розвіяти сумніви, надам безкоштовну консультацію за принципом "Kto pierwszy - ten lepszy".
Чудову сторінку знайшла для малюків із малюнками, іграми та піснями. Всі матеріали можна завантажити чи видрукувати.
Гарний віршик про алфавіт.
До виділених слів можна пошукати картинки.
Irena Tuwim
Co wiezie
okręt
Ogromny
okręt po morzu płynie
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Dźwiga z daleka worki i paki.
A tak mu ciężko, że zgrzyta i szczęka.
A czym ten okręt tak objuczony?
Co też on dźwiga? Czym napełniony?
Na każdą z liter w alfabecie
Więc wam wyliczę - nie jak popadło,
Ale jak idzie
A B E C A D Ł O
A
Na
A - arbuzy pyszne, soczyste
I ananasy w środku złociste.
Żółty autobus zwinny i szybki.
B
Na
B – zwierzęta: barany, byki.
Beczki, buciki i baloniki
Duże
i małe – różne butelki
Blaszane
bańki ogromne belki.
C
Cement i cegły żeby budować.
Cebule, czosnek – smaczne jarzyny,
Chrzan strasznie ostry, żółte cytryny.
D
Na
D – doniczki, deski i dzbany
I kolorowe, miękkie dywany,
Dynie, drabiny, domki dla lalek.
E
Na
E – błyszczące, nowe i śliczne
Różne przyrządy elektryczne.
(czajnik, odkurzacz, latarka, wiatrak, żelazko)
Na
F – są farby do malowania
I fortepiany wielkie do grania,
I ciepłe futra cienkie firanki
Rzeźbione fajki i filiżanki.
G
Na
G - grabie, by grabić dróżki,
Są grzyby z lasu, kosze ich całe,
Przeróżne gwoździe duże i małe.
H
Na
H - herbata,
harmonia, heble,
Bo
trzeba heblami by zrobić meble.
Na H co jeszcze? Z sznurka hamaki
I
Na
I – irysy pyszne do ssania,
Igły by nimi szyć wam ubrania.
Małe indyczki, duże indyki
Małe imbryczki, duże imbryki.
J
Na
J - co widzisz? Jabłka, jagody
Te dzikie bestie to zdobycz rzadka.
Wiozą je w dużych, żelaznych klatkach.
K
Na
K - kanapy, krzesła i kosze,
Książki, kajaki, klatki, kalosze.
Krowy co
ryczą, kozy co skaczą,
Kaczki co kwaczą, kury co gdaczą.
L
Na
L – lornetki, lampy, leżaki,
I na patykach długie lizaki,
Leki,
puszki pełne landrynek
I
śliczne lalki są dla dziewczynek.
Ł
Na
Ł – łańcuchy, łóżka do spania,
Łyżwy na zimę są do ślizgania,
Na lato zwinne żaglowe łódki,
Łopatki żeby kopać w ogrodzie.
M
Na
M – melony i mandarynki,
mydła do mycia, do kawy młynki.
Z lasu słodkie maliny,
meble i młotki, ciężkie maszyny.
N
Na N - naparstki, notesy, nuty,
Narty by jeździć w styczniu i w lutym,
Ostre nożyczki i ostre noże,
I nici w jakim chcesz kolorze.
O
Na
O – obcęgi, w butelkach ocet,
W koszach orzechy, w koszach owoce.
Cztery osiołki czyli dwie pary,
Owce, ołówki i okulary.
P
Na P - patelnie, pralka dla praczki,
Piły, poduszki i polewaczki,
Pończochy, pióra, pietruszki, pory,
Skrzynki pomarańczy i pomidory.
R
Na R – rowery, raki i ryby,
I w koszach rydze – najlepsze grzyby,
Ryż który w workach jedzie z daleka,
Duże błyszczące rondle do mleka.
S
Na
S – syfony,
stoły i szczypce,
Szafy i suknie, smyczki i skrzypce,
Sałaty, szynki, słoje, szklanki,
Czarny samochód, drewniane sanki.
T
Na
T – talerze, ciężkie traktory,
Taczki, tornistry, telewizory,
Tasaki, trąbki dla
dzieci trepki,
Dla panów teczki, dla pań torebki.
U
Na
U – co okręt wiezie?
Ubrania, ubiory,
Drewniane ule – dla pszczół mieszkania.
Na U co jeszcze? Prócz umywalek
nic, moi drodzy, nie mogę
znaleźć.
W
Na
W – Jakie są rzeczy na W, co
płyną wielkim okrętem?
W butelkach wina,
Wózki, walizki,
Węgiel na opał, co go pod ziemią górnik wykopał.
Z
Na
Z - co wiezie nasz okręt morzem?
Zegary, zapałki, zboże,
Złote
zegarki, zamki, zatrzaski,
Dla ZOO zebrę zabawną w paski.
Ż
Na Ż – żarówki, żubra, żelazo,
Żółwie co strasznie powoli łażą,
Wreszcie żyrafa. Tak długą szyję
Pierwszy raz widzę, jak długo żyję.
A okręt płynie i płynie,
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A w pakach, skrzyniach - wszystko, co chcecie,
Na każdą z liter w ALFABECIE!
Ще одна чудова дитяча сторінка, загляньте!
Na Ż – żarówki, żubra, żelazo,
Żółwie co strasznie powoli łażą,
Wreszcie żyrafa. Tak długą szyję
Pierwszy raz widzę, jak długo żyję.
A okręt płynie i płynie,
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie.
Tak objuczony niby zwierz jaki
Dźwiga z daleka worki i paki.
A w pakach, skrzyniach - wszystko, co chcecie,
Na każdą z liter w ALFABECIE!
Ще одна чудова дитяча сторінка, загляньте!
А цей вірш для вчителів та вихователів
ALFABET WYCHOWAWCY -
TERAPEUTY
Akceptuj swoje dziecko
Bądź dla niego oparciem
Chwal go za każdy wysiłek
Daj mu poczucie miłości i bezpieczeństwa
Eliminuj powoli i rozsądnie niepożądane zachowania
Formułuj precyzyjnie wymagania
Gospodaruj efektywnie jego czasem
Hamuj jego agresję poprzez rozładowanie niekorzystnych emocji
Interesuj się jego osobą
Jesteś jego przewodnikiem po świecie chaosu
Kieruj wszechstronnie jego rozwojem
Licz się z jego odmienny zachowaniem
Łagodź stresy i cierpienie
Miej cierpliwość
Nie pozwól sobie na zwątpienie
Okazuj mu zaufanie
Pokaż, że jesteś jego przyjacielem
Rozwijaj w nim jego "umiejętności"
Słuchaj uważnie "bicia jego serca"
Troszcz się o niego
Ukazuj mu jego miejsce w nieznanym świecie
Wierz w efekt pracy z dzieckiem
Y...(niewiadoma - bądź na nią przygotowany)
Zachęcaj go do dalszej pracy
mgr Agnieszka Płusajska pedagog specjalny, logopeda z Uniwersytetu Łódzkiego
Akceptuj swoje dziecko
Bądź dla niego oparciem
Chwal go za każdy wysiłek
Daj mu poczucie miłości i bezpieczeństwa
Eliminuj powoli i rozsądnie niepożądane zachowania
Formułuj precyzyjnie wymagania
Gospodaruj efektywnie jego czasem
Hamuj jego agresję poprzez rozładowanie niekorzystnych emocji
Interesuj się jego osobą
Jesteś jego przewodnikiem po świecie chaosu
Kieruj wszechstronnie jego rozwojem
Licz się z jego odmienny zachowaniem
Łagodź stresy i cierpienie
Miej cierpliwość
Nie pozwól sobie na zwątpienie
Okazuj mu zaufanie
Pokaż, że jesteś jego przyjacielem
Rozwijaj w nim jego "umiejętności"
Słuchaj uważnie "bicia jego serca"
Troszcz się o niego
Ukazuj mu jego miejsce w nieznanym świecie
Wierz w efekt pracy z dzieckiem
Y...(niewiadoma - bądź na nią przygotowany)
Zachęcaj go do dalszej pracy
mgr Agnieszka Płusajska pedagog specjalny, logopeda z Uniwersytetu Łódzkiego
Коментарі
Дописати коментар